HARLEY-DAVIDSON ONTKETENT BIG TWIN CUSTOM REVOLUTIE

Harley-Davidson® gaat zijn 115de jubileumjaar in met een gloednieuwe Fat Boy,® Heritage Classic, Low Rider,® Softail Slim,® Deluxe,
Breakout,® Fat Bob® en Street Bob®: het resultaat van H-D’s grootste productontwikkelingstraject ooit.

· Acht gloednieuwe Softail® custom modellen voor 2018

· Allemaal met stijver, lichter frame en swingarm, plus premium voor- en achtervering

· Aangedreven door het nieuwe Milwaukee-Eight® 107 motorblok, met stock 114 optie ook beschikbaar

· Authentieke stijl en hedendaags design met een unieke waanzinnige look




Om Harley-Davidson’s® 115de jubileumjaar te bekrachtigen, ontketent de Motor Company een complete custom revolutie:
acht volledig vernieuwde Softail® modellen die de high-speed performance van de Dyna® lijn combineren met de ongeëvenaarde
custom look van de Softail lijn. Ontwikkeld in het grootste productontwikkelingsproject in de geschiedenis van het merk, hebben de
nieuwe bikes een stijver en aanzienlijk lichter frame, gebouwd om het krachtige koppel van de nieuwe Milwaukee-Eight® 107 en 114 motoren
optimaal te benutten.Met high-performance dual-bending valve voorvering en een eenvoudig verstelbare, verborgen monoschokbreker
aan de achterkant, zijn de agressief vormgegeven 2018 modellen sneller, lichter en beter handelbaar dan al hun Big Twin cruiser voorgangers.


Paul James, manager of Product Portfolio, Harley-Davidson Motor Company:

“De nieuwe Softails zijn het resultaat van het meest uitgebreide onderzoeks- en ontwikkelingsprogramma in de geschiedenis van H-D.
Duizenden uren research en testen hebben geleid tot het van de grond af opnieuw ontwerpen van deze nieuwe cruisers.
We hebben de volledige rijervaring naar een hoger niveau getild. Op het vlak van authenticiteit, heritage en soul met hedendaagse technologie
hebben we motoren gebouwd die je moet ervaren om te geloven.”

Harley-Davidson’s historie, authenticiteit en stijl hebben een moderne touch gekregen.
De acht nieuwe Softails hebben volledig nieuwe designs die ze sterk onderscheiden van hun voorgangers, maar ook van elkaar.
Deze nieuwe benchmark in stijl, comfort en performance voor fabrieks-custom cruisers geeft rijders het perfecte platform voor verdere personalisatie.


Brad Richards, vice president of Styling and Design, Harley-Davidson Motor Company:

“Authentiek Harley-Davidson design vereist oog voor ieder kleinste detail in het ontwerpproces: moeilijk om te maken, onmogelijk om na te maken.
Harley-Davidson motoren zijn geen wegwerpproducten; ze worden doorgegeven van generatie op generatie.
We bekijken iedere bout en iedere moer op de bike, alle afwerkingen, ieder detail. Het nieuwe Softail frame is een kunstwerk:
hoe meer we verwijderden, hoe meer de pure essentie overbleef.
Dit design bewijst hoeveel teamwork ons ontwikkelings- en styling-proces vereist.”


NIEUW FRAME, SWINGARM & HIGH-PERFORMANCE VERING

De handling van een Softail krijgt een hele nieuwe dimensie dankzij een lichter, stijver frame dat vorm en functie naar een hoger plan tilt,
met behoud van de klassieke hardtail-look. Het nieuwe frame biedt hedendaags rijcomfort, met scherpere hellingshoeken op de meeste modellen,
een betere instuur-respons, snellere acceleratie, minder gewicht en eenvoudiger van de standaard halen dan eerdere modellen.


Een nieuw, zeer stijf stalen buizenframe van gehard staal vormt de kern van het 2018 Softail frame. In combinatie met de swingarm is het chassis
significant stijver geworden. Het frame zelf is 65% stijver dan het vorige Softail ontwerp, wat zorgt voor een 34% toename in de overall stijfheid van
het chassis. Bovendien is het ontwerp een stuk minder complex, met maar liefst 50% minder componenten en 22% minder lasverbindingen.

Er zijn twee unieke swingarmen, een voor smalle achterbanden en eentje voor brede. Het brede chassis is 5.89 kg (15%) lichter, terwijl het smalle
chassis 8.16 kg (20%) van het gewicht af schaaft. De swingarm geeft bewegingen van het achterwiel door aan de onder het zadel geplaatste monoshock,
met behoud van de pure, klassieke lijnen van een hardtail frame.

Gloednieuwe high-performance dual-bending valve voorvering – voor het eerst gepresenteerd op de 2017 Touring modellen – levert de demping
performance op van een cartridge vork, maar met verbeterde, meer responsieve dempingeigenschappen. Die zijn met een veerweg van 130mm
geoptimaliseerd voor zowel comfortabel cruisen als pittig doorrijden. De aangepaste wielbasis en naloop zorgen eveneens voor betere handling.


De nieuwe monoshock achtervering houdt de klassieke hardtail look in stand, terwijl de verbeterde geometrie zorgt voor een hoogwaardiger rijervaring,
meer tractie en meer controle. Dankzij de eenvoudig verstelbare veervoorspanning kan er tot 217 kg aan passagier en/of bepakking mee, voor meer
passagierscomfort en optimale handling.


De nieuwe Softail modellen zijn tot 17 kg lichter dan hun voorgangers. Deze verbeterde pk-gewichtverhouding zorgt voor snellere acceleratie,
betere remperformance en dynamisch bochtenwerk, met scherpere hellingshoeken op de meeste modellen.

Sommige modellen hebben nieuwe banden, speciaal ontwikkeld om samen te werken met het nieuwe Softail chassis. Ze hebben geoptimaliseerde
constructies en verbeterde compounds voor vertrouwenwekkende, duurzame performance onder alle omstandigheden. Nieuwe zadeldesigns en
materialen zorgen voor een verbeterde pasvorm voor een bredere groep rijders en meer comfort tijdens cruisen.



NIEUWE AANDRIJFLIJN MET TWEE CILINDERINHOUDEN

Alle 2018 Softail modellen worden aangedreven door de krachtigste motoren ooit aangeboden in Harley-Davidson Big Twin cruisers, de nieuwe
Milwaukee-Eight™ 107 en 114 V-Twins. Milwaukee-Eight motoren hebben de iconische 45-graden V-Twin cilinderhoek, met een brede bovenkant met
enkele nokkenas, die voor een gespierd contour naar beneden taps toeloopt.


De stijve bevestigingspunten van het nieuwe Softail frame zijn ontwikkeld om het motorblok nauw te omsluiten en de stijfheid van het chassis te versterken. Milwaukee-Eight motoren voor Softail modellen hebben daarnaast een verfijnd, dubbel intern balansas-systeem dat motorvibraties reduceert, met behoud van het bekende Harley-Davidson gevoel. Harley-Davidson’s beroemde ‘potato-potato-potato’ geluid komt extra duidelijk door, dankzij verminderde inlaat- en mechanische geluiden.


De twee beschikbare cilinderinhouden:

Milwaukee-Eight™ 107

(107 CID; 1745cc) Standaard op alle modellen

• 100mm boring en 111.1mm slag, met 10.0:1 compressieverhouding

• 0-100 km/u – 10% snellere acceleratie dan de High Output Twin Cam 103

• 100-130 km/u in 5de versnelling – 16% snellere acceleratie dan High Output Twin Cam 103

• ABS

Milwaukee-Eight™ 114

(114 CID; 1868cc) Optioneel

• Beschikbaar op: Fat Bob 114, Fat Boy 114, Breakout 114, Heritage Classic 114

• 102mm boring en 114.3mm slag, met 10.5:1 compressieverhouding

• Ventilator inlaat met 114 graphics en emblemen

• Standaard ABS

• 0-100 km/u – 9% snellere acceleratie dan de Milwaukee-Eight 107

• 100-130 km/u in 5de versnelling – 13% snellere acceleratie dan Milwaukee-Eight 107



DE ACHT NIEUWE SOFTAILS & HUN KEY FEATURES

Fat Boy®

De legendarische Fat Boy is al tientallen jaren de benchmark in hedendaagse custom stijl en opnieuw heeft hij zichzelf overtroffen.
Verfijnde zijdeglans chromen afwerkingen maken een stoer, moddervet stijl-statement, met het krachtige nieuwe motorblok als kloppend hart.
Hij rijdt beter en is handelbaarder dan ooit.

• Agressieve stoomwals-look en ontwerp van de voorzijde

- Hedendaagse interpretatie van de klassieke koplamp lens

- Een 160mm band, de breedste ooit op een Harley-Davidson productiemodel, zit om het massieve Lakester voorwiel

• 16 kg gewichtsbesparing t.o.v. het vorige model

• Standaard ABS

• 240mm achterband met massief Lakester achterwiel

• Optioneel: Milwaukee-Eight 114 motor



Heritage Classic

Het design maakt een diepe buiging naar de volledig zwarte stijl van vintage 1950’s Harley-Davidson modellen, maar geüpdatet met een moderne twist.

• Nieuw verwijderbaar windscherm

• Nieuwe harde, afsluitbare, waterdichte zadeltassen

• Hogere vering met meer capaciteit voor passagier en bagage

• 17 kg gewichtsreductie t.o.v. vorige model

• Optioneel: Milwaukee-Eight 114 motor

• Standaard cruise control en ABS



Low Rider®

Geïnspireerd door het individualisme van het 70’s custom chopper tijdperk – de tijd waarin de originele Low Rider het levenslicht zag –
is de nieuwe Low Rider lichter en sneller, met bochten-performance die in die tijd ondenkbaar was.

• Throwback-stijl dubbele op de tank bevestigde speedo en tachometer, koplampvizier en tank-graphics

• 19-inch voor en 16-inch achter Radiate gegoten wielen

• 2-in-2 Shotgun uitlaat

• Standaard ABS



Softail Slim®

Gestript tot de pure essentie, brengt de Slim een ode aan de naoorlogse custom bobbers met zijn smalle achterzijde, ingekorte voorspatbord,
solozadel en minimale chroom.

• Donkere afwerkingen sieren de spaakwielen, het Hollywood stuur en de volledig nieuwe voorzijde

• Uitgezakt tuck-and-roll zadel

• Stoere, gelikte nieuwe koplamp en voorvork cover styling

• 17 kg gewichtsbesparing t.o.v. vorige model

• Standaard ABS



Deluxe

Een klassieke showstopper die opvalt waar hij ook rijdt. De Deluxe blinkt van het chroom, maar levert de performance van een serieuze,
hedendaagse machine.

• Signature LED verlichting van wiel tot wiel: koplamp, running lights, Tombstone achterlicht en mesvormige knipperlichten

• Signature pull-back stuur

• 17 kg gewichtsbesparing t.o.v. vorige model

• Standaard ABS



Breakout®

Met scherpere hellingshoeken en meer wendbaarheid dan je je kunt voorstellen bij een bike met zoveel dragster attitude en stijl,
verlegt de Breakout opnieuw de grenzen.

• Nieuwe afgevlakte 13.2 liter brandstoftank

• Lang en breed, met onderuit gezakte 49mm voorvork

• 18-inch achter (240mm band) en 21-inch voor (130mm band) Gasser-stijl, hoogglans zwart gepoedercoate gegoten aluminium wielen

• Opvallende Daymaker Signature LED koplamp

• Subtiel, op stuurbevestiging gemonteerd digitaal instrumentenpaneel

• 17 kg gewichtsbesparing t.o.v. vorige model

• Standaard ABS

• Optioneel: Milwaukee-Eight 114 motor



Fat Bob®

Asfaltsplijtende tractie, drempelverslindende vering, ultieme wendbaarheid en een rauwe, volledig zwarte look maken de Fat Bob
een moddervette krachtpatser zoals alleen Harley-Davidson die kan bedenken.

• 2-1-2 opstaande performance uitlaat met custom afwerking

• Vetste en agressiefste rubber van de Motor Company: 150 mm voor en 180 mm achter

• Dubbele remschijven voor

• 13.2 liter brandstoftank

• 15 kg gewichtsbesparing t.o.v. vorige model

• 43mm cartridge stijl upside-down voorvork

• Optioneel: Milwaukee-Eight 114 motor

• Standaard ABS



Street Bob®

Een pure rijdersbike met globetrotter-DNA. De Street Bob heeft een ruige uitstraling door zijn mini-ape stuur,
zonder onnodige poespas.

• Afgevlakte 13.2 liter brandstoftank

• Zwarte spaakwielen met gechopte spatborden

• Subtiel, op stuurbevestiging gemonteerd digitaal instrumentenpaneel

• 7 kg gewichtsbesparing t.o.v. vorige model

• Laagste aanbevolen consumentenprijs in Softail lijn

• Standaard ABS



NIEUWE TECHNOLOGIE IN IEDERE SOFTAIL SOFTAIL

• Unieke Daymaker Signature LED koplampen op alle modellen

• Verbeterd laadvermogen elektrisch systeem; meer dan verdubbeld bij stationair toerental

• Eenvoudig verstelbare veervoorspanning achterschokbreker (methode varieert per model)

- Sleutel voor verstelling onder het zadel: Softail Slim, Street Bob, Low Rider

- Externe hand-verstelknop: Fat Bob, Fat Boy, Breakout

- Verstelknop onder zadel: Deluxe, Heritage Classic

• Nieuw instrumentarium

• Standaard beveiligingssysteem en sleutelloos contact

• USB poort bij het balhoofd

• Nieuwe brandstoftanks

• Standaard ABS